Sunday, July 10, 2011

Bitter truth : women loves wedding than marriage.

   Hmmm,wedding maksudnya majlis perkahwinan manakala marriage adalah perkahwinan. Jadi apalah perbezaannya? Wedding tu majlis orang berkahwin tapi marriage adalah (how to put it in proper words?)-pasangan sepanjang hayat. Aku rasa otak aku malam ni slow kerana terlalu penat enjoy siang tadi,berkaraoke sampai sakit anak tekak. Tapi aku tetap berdegil nak tulis entry ini kerana aku rasa nak separuh gila kalau tidak meluahkannya. Ok,sikit lagi melencong baik aku teruskan tujuan sebenar aku.
 
   Aku pernah menonton movie 49 dresses(oh,ngam ke title movie ni?) alahhh yang pelakonnya Katherine Heigl berlakon dalam siri Grey's Anatomy dan pelakon lelaki utamanya jadi cyclops dalam filem x-men. Watak Katherine Heigl ni suka jadi pengapit pengantin perempuan. Watak lelaki ni pula tak suka akan benda-benda kahwin ni tapi dia merupakan writer untuk kolum majlis perkahwinan. Aku teringat quote yang dicakap oleh lelaki ni "...women like weddings,not marriage," seingat akulah,aku malas nak cari dvd tengok part mereka bergaduh berabis tu. So sebab aku terasa macam betul juga quote tu lalu aku pun membuat kajian sambil lewa aku.

  Kajian sambil lewa aku tu merupakan pandangan kasar aku dan juga mengutuk diri sendiri. Yalah,aku hari tu tengok majlis perkahwinan Prince William dan Kate Middleton(sekarang Duchess of Cambridge tak silap aku) aku pun terangan-angan juga nak majlis perkahwinan yang grand giler tapi aku sebenarnya nak majlis perkahwinan yang sederhana. Ok,sini aku senaraikan kajian sambil lewa aku.

  1. Perempuan suka majlis perkahwinan grand
  2. Perempuan lebih sibuk merancang majlis perkahwinan mereka daripada merancang kehidupan selepas berkahwin.
  3. Suka tengok celebrity's wedding event.
Mestilah ada sebab for every factor right? Well,aku tidak mempunyai apa-apa penjelasan bagus untuk faktor-faktor di atas. Mungkin memang perempuan perangai begitu kot(termasuk aku) . Tapi lebih baik aku explain kerana aku bertanggungjawab membangkitkan isu sensitif yang manja-manja ni.

   Sebab untuk faktor number 1 di atas adalah perempuan ni suka kalau kena puji majlis perkahwinannya paling grand. Baju kahwin yang cantik,tempat melangsungkan perkahwinan yang high class dan kek kahwin yang tinggi macam bangunan 10 tingkat. Dia nak majlis perkahwinan ni kekal di memori orang sampai bila-bila tambahan lagi jika dia berkahwin dengan mat salleh(kaukasia,tinggi 6 kaki).Maka pihak lelaki akan sesak nafas,sakit kepala mencari duit untuk majlis perkahwinan yang cuma berlangsung selama 2,3 hari sedangkan lepas majlis ada lagi perbelanjaan-perbelanjaan yang patut difikirkan. Have a mercy la to future husband k? Walaupun perempuan ada tolong sikit-sikit but in the end men have to tanggung sindrom poket nipis unless dorang kaya-raya macam tauke gula malaysia(oppss).

   Number 2 ni aku taknak cakap lebih-lebih karang aku pula yang terkena sumpahan kutukan sendiri tapi aku cuma nak cakap yang menguruskan majlis perkahwinan ni adalah teamwork dari bakal suami isteri. Perempuan don't have to tanggung semua but if lelaki lepas tangan,dipersilakan karate dia laju-laju. Terima kasih. Haha. The team should urus 3 perkara; sebelum majlis,semasa majlis dan selepas majlis iaitu permulaan hidup baru mereka. Paling penting selepas majlis. Aku tahu semua orang mahukan memori-memori indah dari majlis perkahwinan mereka sebab aku pun nak juga tapi jangan pula sampai terlupa tanggungjawab-tanggungjawab baru. Aku mengingatkan diri sendiri sebenarnya ni.

   Tak baik tengok perkahwinan yang dicanang-canangkan oleh media hiburan sebagai "wedding of the year" nanti masalah. Gadis-gadis belum kahwin tentu berangan-angan hendakkan majlis sebegitu,manakala yang sudah kahwin tentu dengki dan akan tercakap "kan bagus wedding aku dulu begitu,ini nda....etc," kasihan effort husband. Baik tengok rancangan-rancangan berunsurkan dakwah atau kartun atau apa-apa ja lah. Aku pun tak minat juga tengok celebrity's wedding kecuali prince william kahwin sebab aku akan automatik mengutuk. prince william tu pengecualian kerana aku pun tidak pasti kenapa. Hahaha.

   Ok,aku dah bagi reason for every factor dan ini merupakan peringatan kepada diri sendiri. Tiada sesiapa berkaitan dalam entry ini. Aku perasan last paragraph ni aku mula rhyming jadi aku pun nak pergi mandi dan makan nasi. 

No comments:

Post a Comment