Wednesday, February 16, 2011

Rancangan Tv dari luar negara yang diMalaysiakan : Top Chef

 Aku terbayang bagaimana kalau rancangan kegemaran aku,Top Chef diubah kepada style Malaysia. Mesti kekok kan? hmm,rasanya tak salah aku membayangkan rancangan Top Chef dalam versi Malaysia...wahahahaha.

(Menurut sumber dari wikipedia) Top Chef adalah rancangan realiti dimana para chef bertanding dan diadili oleh hakim-hakim yang hebat dan dikenali dalam bidang masakan. Hadiah mereka adalah 100 00 dolar u.s untuk memulakan perniagaan restoran mereka sendiri dan dalam majalah Food and Wine Magazine.

Ermm,kalau Malaysia agaknya apa hadiah mereka ah? Hadiah mereka adalah rm50 000 untuk memulakan perniagaan mereka (bagus,boleh mengelakkan karenah birokrasi di bank bagi meminjam untuk memulakan perniagaan jadi tak payah pajak gadai rumah dan macam-macam) dan dalam majalah Rasa (terbitan karangkraf).

Ok,to the contest. Dalam Top Chef terdapat dua,one is quickfire challenge dan satu lagi elimination challenge (elimination ni menakutkan sebab maksudnya penyingkiran). quickfire ni best sebab bagi imuniti kepada peserta yang berjaya melakukannya dan tidak akan tersingkir. Tetapi sejak imuniti balik-balik disalahgunakan dalam season 2,maka dalam season yang seterusnya bila dah makin kurang peserta,imuniti tidak akan diberikan dalam quickfire challenge. Ok,cukup. quickfire ni cabaran dia agak senang dan cepat dalam setengah jam. elimination challenge lebih panjang jarak masanya sebab challenge ni penting bagi menentukan siapa yang tersingkir dan siapa yang kekal dalam pertandingan.

Mungkin quickfire challenge versi Top Chef Malaysia ada suruh wat kuih yang senang-senang macam karipap,masak nasi goreng,kuey tiaw goreng. Elimination Challenge agak susah lar sebab makanan kat malaysia ni banyak menggunakan beras (macam nasi briyani,nasi lemak,nasi kuning). Hehe,aku terbayang klu dorang masak su un goreng. Mesti namanya Vermicelli Secret Garden..kikiki. Padahalnya bahannya su un dan campur sikit sosej.

Cakap pasal challenge ni kan aku terlupa pula pasal cheftestant dari Malaysia. Kalau dalam Top Chef,para peserta datang dari pengusaha restoran,pembantu chef,tukang masak peribadi,tukang katering. Cheftestant dari Malaysia pun begitu juga tapi yang lagi best ada mungkin antara dorang ni datang daripada restoran mamak dan restoran masakan cina yang biasa-biasa tue,bukan versi restoran mewah punya(tapi yang dari restoran mewah pun tentu akan bertanding) Memandangkan pertandingan ini bersifat individual(atau persendirian)maka maruah restoran tidak terlibat. Inilah masanya chef-chef kurang terkenal bertanding dalam pertandingan ini.

Pengacara Top Chef dari season 2 sampai sekarang ialah Padma Lakshmi (season 1 Katie Lee Joel). Mungkin pengacara Top Chef Malaysia ialah Serina Redzuan. Dia juga merupakan pengacara dalam Jalan-jalan Cari Makan di saluran TV3. Errmmm,janganlah(sebab dia sudah mengacarakan rancangan berunsurkan makanan dan let just say we women hard to lose weight when at the age above 18) mungkin Maya Karin atau Emelda Rosmila ngam jadi pengacara Top Chef di Malaysia.

Siapakah yang layak untuk menjadi hakim dalam Top Chef Malaysia? Kalau dalam Top Chef,Tom Colicchio menjadi ketua hakim tapi kalau di Malaysia? Aku kurang kenal chef-chef di Malaysia ini sebenarnya huhu tapi aku harap sesiapa saja yang akan menjadi ketua hakim telah mempunyai restoran sendiri dan tak pernah muncul di tv. Ya,that will be original hehe.

Tajuk Top Chef ini juga harus diubah. Sebab rancangan ini merupakan hakmilik BravoTv.com dan mahal juga kalau nak beli hakcipta ini serta melibatkan rundingan yang lama(mungkinlah,aku mana pernah terlibat dalam bidang penyiaran). Oleh itu,aku dengan bangganya mencadangkan tajuk Top Chef dalam versi Malaysia "tukang masak hebat". Hahaha,grand kan?

Cukuplah buat hari ini. Aku rasa aku tiada idea dah ni. By the way,aku harap tiada orang dari BravoTv.com pakai Google Translator translate entry ni. :)

Top Chef is the copyright of BravoTv.com and is produced by Magical Elves Production.

Idea menulis entry ini diaspirasikan daripada idea kakak aku dan aku yang merupakan peminat Top Chef.

No comments:

Post a Comment