Wednesday, February 16, 2011

Rutin Harian (versi berirama)

Setiap hari aku bangun jam 5 pagi,
Selalu hatiku berbelah-bahagi,
Sama ada nak bangun atau sambung tidur 5 minit lagi,
Jangan,jangan tidur lagi. Nanti,nanti kau lambat lagi.
Maka aku terpaksa menentang kehendak hati semata-mata taknak
lambat pergi kerja lagi.

Bila waktu kerja,aku harus menghadap orang,
Muka mesti senyum berseri,
jangan murung macam muka diconteng arang,
Walaupun waktu bekerja aku lama tapi kerja aku senang sahaja,
ada cuti sabtu ahad dan hujung minggu juga,

Aku balik rumah dengan perasaan ceria,
Akhirnya aku dapat berehat dirumah,
Iya,iya aku dirumah. Boleh cas telefon dan main internet dirumah.
Pada waktu malam aku menonton tv sambil menikmati
makan malam yang dimasak tadi,
Lepas itu mata mula mengantuk dan itu tandanya aku harus tidur
dan menghadap lagi hari esok.

Bila aku fikir ini benda yang sama aku buat hari-hari,
Mahu bilang bosan tapi inilah hidup,
Kalau nak senang harus bekerja,
Kalau nak susah duduklah rumah menonton telenovela.
Haih,inilah kita,semakin tua semakin lupa makna berseronok,
Tapi walau bagaimanapun janganlah risau,
Hari ini susah besok akan senang.
Teruskan berdoa,jangan putus asa.
Bila suatu hari nanti kita pencen,pasti kita akan nikmati cuti juga.

No comments:

Post a Comment