Saturday, September 17, 2011

Tidak tolong kau,serba-salah. Tolong kau jadi masalah.

   Pernahkah berada dalam situasi dimana "diluah mati emak,ditelan mati bapa"? Aku pasti semua orang mengalami situasi yang sama. Tipulah kalau bilang tidak pernah. Walau bagaimanapun,ini bukanlah cerita aku. This is from someone I know,so mari aku cerita secara lebih lanjut.


   Kawan aku ni suka tolong orang. Asal orang minta tolong,cepat ja tangan dia hulurkan. Kadang-kadang sampai menyusahkan dia tapi dia tak kisah. Janji orang yang dia tolong tu senang hati. Manusia,kalau terlalu disuapkan nasi pakai sudu emas,jadi manja.Tak kenang budi orang yang pernah menolongnya dahulu. Macam tisu,lepas pakai terus buang.

  Adalah seorang kawan kepada kawan aku ni minta tolong kawan aku carikan kerja di tempatnya(kawan akulah). Jadi dia pun tolonglah macam biasa. Then apabila kawan kepada kawan dia dah dapat kerja tu,boleh-boleh pula dia melarikan diri? Pastu sms dengan kawan aku dia dah dapat kerja lain? Bengang giler ah kawan aku tu. Dahlah orang susah-susah menolong,diabaikan begitu ja? Kalau kawan aku tahu,dia takkan tolong tapi apa boleh buat,benda dah jadi. Sekarang dia dah tak kawan dengan kawan dia.

  Hrmm,bolehkan kalau kita bilang kawan kepada kawan aku tu penakut sebab dia delete kawan aku dari facebook dia? Ketaralah dia salah.

  Moralnya disini,kadang-kadang kita tak perlu menyusahkan diri bagi mengelakkan perasaan serba-salah menghantui perasaan. Nanti jadi masalah,panjang lagi cerita. Nasib bos kawan aku tu yang interview mamat lahanat ni tak marah,malah berkata bahawa kawan kepada kawan aku ni penakut. Takut akan cabaran kerja. Boleh tolong orang tapi harus berpada-pada,jangan sampai menyusahkan diri untuk melihat orang senang. Orang kalau senang terus pura-pura lupa,alpa akan kesenangan mereka. Bila dah susah,mereka akan cari balik orang yang pernah tolong mereka dahulu. Apa boleh buat,dah perangai manusia macam tu kan? :)

No comments:

Post a Comment