Friday, October 21, 2011

rambut berkilat? apa rahsianya?

  Memandangkan aku tak dapat post gambar rambut aku di blog kerana masalah internet yang sangat lembab tapi aku nak share juga macam mana cara nak bagi rambut berkilat,jadi aku hanya mampu bagi tips macam dalam laman web kesihatan dan kecantikan berikan. Ok,ulang balik kepada "...post gambar rambut aku...." di ayat atas,sebenarnya rambut aku dah berkilat macam Fauziah Ghous. Belum cukup panjang tapi berkilat,macam aku mahukan. Aku suka rambut aku berkilat dan lembut. ^_^V

  1.   Pakai shampoo yang sesuai dengan anda. Aku pakai shampoo clear soft and smooth.
  2.   Lepas cuci rambut,rambut yang basah tu sila perah tapi jangan kuat sangat. Setakat mengeluarkan air je.
  3.   Lap sikit-sikit,bagi kering. Jangan lap kuat sangat,nanti rambut kusut dan mudah gugur.
  4.   Siapa yang ada hair dryer cold setting,gunalah untuk keringkan rambutnya. Jika tiada,apa lagi guna fesyen lamalah,hala rambut ke kipas tapi jangan terlalu dekat. nanti tercabut rambut.
  5. Bila dah kering kat bahagian kulit kepala,boleh sisir rambut tapi gunakan sisir rambut bergigi jarang.
Lepas habis lima step macam aku selalu buat ni,kalau nak gayakan rambut gunakan haba panas macam pelurus rambut dan pengeriting rambut,boleh je. Asalkan dah betul-betul kering. Memang lamalah,jadi kalau nak berjalan,sila bersiap satu setengah jam lebih awal.

  Ok,tips tambahan. Pakai hair serum sekali-sekala macam seminggu sekali.itu kira dah paling kerap pakai hair serum. Leave on hair conditoner dipakai setelah rambut separuh kering,kalau dipakai masa basah-basah,it will leave sticky residue on your palm. Ingat,bila pakai leave on,jangan letak berdekatan kulit kepala,nanti berminyak pula kulit kepala. Kelelumur adalah perkara biasa tapi bila sudah gugur macam salji di bahu,sila ambil perhatian serius.

  Masa untuk membelai rambut. kbai.

No comments:

Post a Comment