Sunday, April 10, 2011

kerja-kerja rumah dan aku yang malas tahap gaban

  Beginilah paling simple aku nak ceritakan pasal aku dan membuat kerja-kerja rumah, MALAS (nampak tu aku caps lock perkataan "malas"). Aku ni sebenarnya manja bah dengan kakak-kakak aku especially kakak aku yang number 3 (aku dari 4 orang adik-beradik dan aku adalah anak bongsu ;D). Kalau dalam bab-bab buat kerja rumah macam memasak,mengemas,mencuci kain dan sama waktu dengannya memang aku berharap habis dengan dorang buatkan. Sampai kakak aku yang tua tu komplen sudah dengan tabiat aku yang memang dah ke tahap dangerous level paras kuning (klu paras merah memang bahaya perabis dah tue). Hehehe,biasalah anak bongsu,mau kena kasik manja ;). Aku memang boleh buat kerja-kerja di rumah sebab arwah mama aku kasik biasa aku menolong-nolong membuat kerja-kerja di rumah tapi aku lebih suka kalau kakak aku yang buat. Lencana sekolah aku dulu pun kakak aku yang number 3 tue tolong jahitkan,aku mana tahu menjahit (sebenarnya tahu lepas kena ajar oleh arwah mama aku masa darjah 6 tapi aku lupa cara matikan jahitan macam mana dan jahitan aku langsung nda kemas and I gerenti,70% jahitan aku akan terkoyak semula hahaha)
    Kakak aku yang tua kalau balik kk (dia tinggal kat sandakan) mesti akan suruh aku memasak(atau tolong dia masak sambil belajar),kalau dia datang seoranglah ke sini. Tapi kalau dia datang sekeluarga,maka aku terpaksa meringankan tulang membantunya di dapur kerana pertama,abang ipar aku conquer tv. Kedua,aku mesti bagi contoh yang aku ni masih boleh buat kerja-kerja di dapur kat anak-anak buah aku. Hahaha,begitulah ceritanya. Tapi kalau tiada kakak aku yang tua,maka semua kerja aku tolak sama kakak aku sampai balik-balik kena bising dan juga sampailah dia fed-up mahu bising kat aku. Janganlah pula sangka aku ni tak tahu mengemas,memasak. Aku malas ja bah dan kurang konfiden mahu buat kerja-kerja susah macam memasak (walaupun kakak aku puji aku pandai masak).
   Aku pernah terfikir juga yang aku nda boleh selama-lamanya malas. Kalau kahwin,takkan mau bawa kakak aku tinggal sama-sama pula? Dia pun ada life dia sendiri. Katalah kalau husband mahu makan di rumah,yang sedap-sedap,takkan aku nak cakap "beli ja di kedai" .Mana boleh macam tu kan? Walau bagaimana pun,aku nda juga mengambil inisiatif untuk menjadi lebih rajin,cuma rajin sikit-sikitlah. Lagipun bab memasak di rumah memang kakak aku yang handle,dia tak juga suruh aku masak kecuali masak nasi dan tolong dia di dapur. Kecuali kalau dia super busy,aku memang akan masak tapi atas arahan dia,kalau dia kata "masak sardin" maka aku masak sardin,kalau dia cakap "apa-apa ja lah" maka aku akan masak  ikut suka hati aku.
    Lipat kain? my biggest weakness,walaupun lipatan aku biasa ja tapi aku nda suka lipat kain kecuali terpaksa. Jadi sekarang aku berusaha untuk menggantung baju-baju aku (baju jalan) supaya baju aku nampak tidak berkedut. baju basahan kalau berkedut pun ok ja sebab pakai kat rumah. ::reminder to myself;kena rajin lipat baju::
  Aku nda tahu apa lagi aku mahu cakap. Mungkin kemalasan aku yang terbesar adalah memasak ataupun jahit baju koyak atau lipat kain. Aku rasa lipat kainlah kelemahan aku yang terbesar. Aku kena perbaiki skill lipat kain aku. Oklah,tata ;)

No comments:

Post a Comment