Sunday, March 13, 2011

garam+cola=?

   Aku baru ja selesai menginaikan rambut kepada warna chestnut (sebenarnya kakak aku tolong buatkan) dan sekarang tengah menunggu inai ini kering. Bagi mengelakkan aku menggaru,mengacau rambut aku yang dalam proses pengeringan inai maka aku pun menaip entry ini disamping menonton fashion show : the ultimate collection.

  Apa kaitan garam dan cola? Garam untuk memasak,tanpanya makanan yang dimasak akan menjadi tawar (tapi jangan taruh banyak garam,nanti kena darah tinggi). Cola pula minuman manis yang sangat manis. Kalau terlalu minum cola,akan menyebabkan hakisan pada gigi yang dikenali sebagai karies gigi. Jadi apa kaitannya? Hehehe (tersengih-sengih sekejap).

  Kakak aku mengajar satu helah dimana dia belajar dari kawannya waktu mereka belajar kelas kulinari dahulu. Apakah helahnya? helah mengurangkan kemanisan dalam minuman cola. Hahaha,mungkin trick ni lama sudah tapi aku tak kisah,aku nak cerita juga.

   Trick ni baru juga dalam minggu ni kakak aku ajar. Dia cakap dengan aku "kau mau tahu camana bikin cola tue kurang manis?," aku pun menjawablah "camana?," dia pergi dapur ambil secawan cola dan secubit garam di jari telunjuk dan ibu jari tangan kanannya. Waktu tu aku tengah menonton Dirty Jobs di Discovery channel lepas pulang dari kerja. Lepas tue dia letak cawan cola itu di atas coffee table dan memasukkan secubit garam dalam cola. Minuman tersebut menggelegak sedikit. Dia menyuruh aku minum cola tersebut,mula-mula risaulah aku nanti cola tue masin pula tapi lepas aku minum memang kurang manis. Over excited,aku cakap dengan kakak aku,kami patut bawa garam supaya bila kat kedai makan,pesan minuman cola tak payah taruh air cuma taruh garam. Kakak aku kata minuman cola masih lagi manis,garam ni cuma menyembunyikan rasa manis ja.

   Mengingatkan aku dalam cerita-cerita tv yang part lelaki durjana akan menuang serbuk putih dalam minuman cola perempuan yang menjadi mangsa lelaki itu (selalunya di kedai makan yang ada kelas atau kelab malam). Kononnya serbuk ubat tidur,apabila diletak dalam minuman (biasanya cola) minuman tersebut akan menggelegak sedikit (aku tak tahu nak describe sebenarnya). Aku rasa-rasa dorang pakai garamlah. Sebab garam itu putih dan serbuk putih yang kat dalam tv macam garam halus (menurut pendapat akulah).

   Sampai sini sahaja blog aku. Rasanya inai kat rambut aku ni dah kering,aku nak mandi,cuci rambut dan tengok kesannya. bye~~ =)

p/s: baru aku perasan yang part kakak aku tunjuk cola campur garam macam aku guna teknik penceritaan pula. sepatutnya aku kena guna tulisan berangkai hehehe.

No comments:

Post a Comment