Thursday, March 17, 2011

Kamar mandi,tikus dan aku

  Hahaha,aku tak tahu kenapa aku teringat akan kejadian ini. Benda ni dah lama berlaku sejak tujuh tahun yang lalu. Tapi sebab aku rasa kelakar (kepada diri aku) sebab aku rasa dalam seumur hidup aku,aku nda pernah menjerit dengan nada high pitch yang mampu memekakkan telinga orang yang mempunyai sistem pendengaran yang lemah. Nasib juga aku cuma berseorangan ketika aku menjerit dalam nada high pitch.

  Pada tahun 2005,di bulan puasa (intro cerita harus skema) aku mengalami kejadian yang membuatkan aku phobia seminggu. Waktu tue baru ja lepas exam PMR (seingat akulah) jadi kami masih lagi pergi ke sekolah sebelum raya tu. Waktu puasa,aku selalu bangun jam 6 pagi. Sebab lepas sahur jam 3 pagi,aku akan menyambung tidur sehingga jam 6 pagi. Memang berbeza dari hari biasa sebab pada hari biasa aku akan bangun jam 4 atau 4.30 pagi. Paling lambat pun jam 5.30 pagi. Ok,berbalik kepada cerita aku ni. Jadi aku pun melangkah masuk ke bilik air,tapi sebelum tue aku masak air panas cuma nda lama sebab aku takut lambat ke sekolah. Lepas air tue panas,aku pergi tuangkan air tue ke dalam baldi sambut air mandi dan campur dengan air paip supaya tidak terlalu sejuk (manjanya aku ni mandi air panas pagi-pagi).

  Aku masuk bilik air lepas aku letak kembali cerek di atas dapur. Aku memulakan rutin aku dengan mencuci muka dengan pencuci muka (waktu tue,memang teruk masalah jerawat aku). Tiba-tiba aku terdengar bunyi mencakar-cakar dari belakang dinding. Level ketakutan meningkat,aku mencuci muka aku cepat-cepat. Belum sempat aku buka baju (sila jangan fikir lain-lain bila aku tulis "buka baju") tetiba keluar tikus dari belakang dinding. Punyalah aku terkejut,tanpa disedari aku menjerit dengan nyaring sambil memanggil mama aku . Sini aku demo cara aku panggil mama bila nampak tikus
"mamaaaaaaa!!!!!! argh!!!!!!! tikusssss!!!! maaaaakkkkkk!!!!! mamaaaaaaaa!!!!! argh!!!!!!!! argh!!!!!!! mamaaaa ba!!!!!!!!!" masa tu mama aku masih hidup lagi,waktu tu dia baring-baring berehat di ruang tamu lepas solat subuh sama kakak aku. Sebagai mama yang risau kenapa anaknya menjerit sedemikian,maka dia pun cepat cepat ke dapur dan bertanya kenapa sambil memaksa aku membuka pintu kamar mandi.


   Aku mengambil masa yang agak lama (2 minit je) untuk membuka pintu. Tikus tu pun lari ke hulu,ke hilir mungkin ketakutan mendengar aku menjerit. Lepas aku buka pintu bilik air,tikus tu tak semana-mana jatuh pula dalam baldi air yang baru aku sambut campur dengan air panas.  Lagilah aku menjerit. Kali ni ada bapa,abang dan kakak aku tertanya-tanya kenapa. Waktu itu lagi puasa maka tekak aku sakit ni akibat menjerit,mana boleh minum air terpaksa tahan sajalah. Aku tak ingat dah siapa yang tumpahkan baldi sambut air tue terus tikus yang hampir lemas berlari ke dapur tapi tak tahu pergi mana. Mama aku bilang takut sudah dia dengar aku menjerit,ingatkan ada apa rupanya tikus.  Tapi tikus tue besar giler~~ mana tak aku takut berabis.

  Sekali lepas kejadian tue,mama aku membawa sebatang kayu sebesar lengan dan letak di dalam kamar mandi. Dia cakap kalau nampak tikus lagi,pukul ja pakai kayu ni. Hehehe,nasib juga tiada tikus masuk dalam bilik air lagi tapi fobia aku ne kalau terdengar bunyi mencakar-cakar dari dalam dinding bilik air. Selepas seminggu kejadian itu berlaku,kayu sebesar lengan dialihkan.

   Bila ingat balik memang lawak ni. Tak sangka gara-gara tikus,aku pergi ke sekolah hari itu dengan suara rock. Oklah sampai sini saja entry kali ni. bye =)

No comments:

Post a Comment