Saturday, March 12, 2011

Rancangan Tv luar negara yang dimalaysiakan : the real housewives

      Hehehe,rancangan tv luar negara yang dimalaysiakan telah kembali. Sebenarnya lama dah aku berhajat nak buat entry ini tapi entah kenapa aku asyik terlupa,termalas,tertiada mood. Memandangkan aku sekarang duduk dirumah tak buat apa-apa sekarang,maka aku pun mengambil peluang keemasan ni.

    The real housewives,francais reality tv yang berjaya dari BravoTv.com. Sekarang aku menonton Real Housewives of New Jersey. Memang best giler rancangan tu. Kalah desperate housewives yang ada Teri Hatcher dan Marcia Gay Hayden (sekadar menyebut beberapa nama pelakon rancangan desperate housewives). Tiba-tiba plink!! aku terbayang jikalau rancangan tv malaysia mempunyai format reality tv berkisarkan kehidupan surirumah-surirumah di Malaysia. Mesti gempak giler kan?

    Kalau kat US,dorang ada beberapa francais the real housewives of... berikut senarai francais the real housewives(mengikut giliran kemunculan)
-The Real Housewives of Orange County
-The Real Housewives of New York City (currently aired on axn beyond)
-The Real Housewives of Atlanta
-The Real Housewives of New Jersey (currently aired on Diva Universal)
-The Real Housewives of D.C
-The Real Housewives of Beverly Hills
-The Real Housewives of Miami
~sumber dari wikipedia~

   Memandangkan cerita the real housewives adalah betul dan tidak mengikut skrip lakonan,jadi memang patut francais rancangan ini menjadi kegemaran ramai. Aku pun suka tengok dorang saling mengumpat,mengata,mencaci dan bestfriend forever antara mereka.

   Kalau rancangan begini ada di Malaysia,format harus ditukar sedikit bagi memalaysiakan rancangan ni dan mengelakkan BravoTv.com menyaman kerana mencuri idea emas mereka. Aku tak curi,aku cedok idea ja hehehe.  Nama rancangan the real housewives ini harus ditukar kepada "kisah surirumah". Bandar atau negeri yang terlibat di Malaysia ini ialah
-Kisah Surirumah : Kuala Lumpur
-Kisah Surirumah : Georgetown
-Kisah Surirumah : Johor Bahru
-Kisah Surirumah : Kuching
-Kisah Surirumah : Kota Kinabalu
Sebab rancangan ni tidak memerlukan skrip jadi sedikit perisa diletakkan dalam rancangan ni. Contohnya taruhlah orang yang bukan dalam circle of friends para surirumah,konfem ada gaduh. Para surirumah pula mestilah dari golongan profesional atau hidup mewah. Pastikan ada sedikit konfliklah,jangan plot cerita mendatar ja macam kisah hidup betul,memang gerenti membosankan. Tapi terlalu banyak konflik pula boleh membuat orang menyampah tahap gaban. Hehehe,tak perlulah undian sms. Malaysia ni asal rancangan tv realiti mesti nak undian sms,boo betul. Kita cuma nak tengok kisah sebenar surirumah sebanyak 20 episod ja. hehehe.

   Oklah sampai sini sahaja entry blog aku ini. Nak sangat impian aku tercapai melihat para surirumah malaysia ni dalam tv macam the real housewives. hehehe.

The real housewives is copyright from BravoTv.com

No comments:

Post a Comment