Friday, March 4, 2011

potong rambut dan hair serum yang aku terpaksa beli namun nasib baik berfungsi

  Aku dah potong rambut aku 2 atau 3 minggu yang lalu(aku rasa lebih tepat 2 minggu). Rambut aku dahulu paras bahu sebelum dipotong,panjang sikit dan tiada bentuk. Membuatkan aku nampak lebih tua dari usia asal dan menampakkan dahi yang luas. Jadi untuk mengelakkan aku dari menjadi separuh gila melihat rambut yang memang hujungnya kering macam akar kayu,aku pun melakukan aktiviti "potong rambut kecemasan" serta-merta.

  Kedai gunting murah yang aku selalu pergi di Asia City tutup pada hari Ahad. Walaupun murah tapi hasilnya memuaskan hati. Tapi aku nak tunggu sampai bila? Sampai rambut aku jadi ranting kayu? (tadi akar,ni ranting) Tidak ada banyak pilihan,aku terus menerpa(chewah,salahguna perkataan terpa) ke mana-mana kedai gunting rambut di CentrePoint(hari itu aku jalan dengan kakak aku).

  Sinilah aku nak cerita kenapa aku takkan gunting rambut lagi sampai hujung tahun(bukan pasal hair serum,itu nanti). Aku melangkah masuk ke sebuah kedai gunting rambut ni,aku tertarik dengan harga rm16 potong rambut dan berharap tidak terkena harga bos gunting rambut rm33. Mak ai,rambut sejemput ni rm33?? Mestilah aku nda mau. Jadi aku bertanyalah dengan orang kat kedai gunting itu,ada dua orang bha tue. satu lelaki cina,aku agak itu bos dan seorang perempuan(mestilah pekerja). Aku bertanyalah dengan malu-malu ada ka harga gunting rambut rm16? dorang cakap tiada,harga bos ja rm33. Aku nak keluar dah tue tapi manalah orang mahu melepaskan pelanggan pergi,duit bah datang sama dorang. Jadi dorang cakaplah ada,aku mula tak sedap hati tapi aku dah ready rm50 kecemasan aku sisip-sisip dalam dompet aku. Maka c tauke ni pun potong rambut aku. Aku minta kasik layer dan rambut depan minta kasik pendek dan layer sikit (tujuannya untuk mengelakkan dahi aku nampak besarlah hoho) maka dia pun potonglah ikut citarasa aku. Nasib baiklah nda kebak rambut aku (kebak tue macam separuh botak kali maksudnya),klu kebak,aku jelinglah tue tauke tau.

  Hair serum. Apa tue hair serum? Hair serum tue vitamin rambut bagi mengelakkan rambut bercabang,kering dan rosak. Masa tauke tue kasik style rambut aku,dia taruh benda alah tue kat rambut,dia bilang "bagus kau pakai ni,ni bikin rambut kau kurang bercabang,nda rosak...bla,bla,bla," Aku nda dengar sangat sebab aku risau dengan bil gunting rambut lepas ni (nampak sangat aku kedekut). Tapi dari pertama kali aku pakai,waaa~~ siok oh,macam rambut aku dimanjakan. Hahaha.

  Waktu untuk membayar. Tauke tue bilang rm16 ja tapi dia suruh aku beli 1 botol hair serum yang dia pakaikan di rambut aku tadi,harga rm14. Cuba campur,takkah jadi rm30 tue? Nasib aku ada duit kecemasan jadi aku bayarlah rm50. OMG~~ pintar betul ooo tapi aku tidak boleh marah sebab aku suka style rambut ni dan hair serum(kena paksa beli tue oleh tauke). Bila aku pakai sendiri,aku nampak ni kesannya kat rambut aku. Lembut dan kurang berminyak,tak macam dulu kasar dan amat berminyak(boleh salah-sangka ni aku baru cuci rambut padahal kasar bha 2 hari tak cuci) This is why the reason aku hari-hari mesti cuci rambut tapi sekarang aku tak cuci rambut 1 hari,ok je,kurang berminyak dari biasa.

   Apakah moralnya di sini? Entahlah tapi kalau untuk aku,tentu dalam jangka masa yang lama ni aku tak potong rambut. Nak mampus apa rm30 semata-mata kasik layer ja rambut? Bukan aku nak wat crew cut pun(gila,mcm boy terus ooo,bagus2 aku ni perempuan)

  Oklah sampai sini sahaja blog aku. Penat jari-jemari aku menaip. Hehehe,jumpa lagi ;)

No comments:

Post a Comment